Sjukförsäkring
En sjukförsäkring är ett viktigt skydd som kan tecknas av arbetsgivaren eller en privatperson. Det är ett viktigt komplement till tjänstepensionen som kan ge extra trygghet. Med ett bra försäkringsskydd kan den som blir sjuk, fokusera fullt ut på att bli frisk igen.
Vad är en sjukförsäkring?
En sjukförsäkring är en försäkring som kan inkluderas eller erbjudas som ett frivilligt tillval till tjänstepensionserbjudandet. Det kan även vara en kollektivavtalad förmån som arbetsgivaren erbjuder. Försäkringen ger dig som medarbetare ett ekonomiskt stöd om du skulle bli sjuk eller skadad.
Varför är det viktigt?
Genom att erbjuda medarbetarna en sjukförsäkring kan du som arbetsgivare trygga deras ekonomi och stötta dem i händelse av sjukdom eller skada. Försäkringen kan ge medarbetaren en högre ersättning än den allmänna sjukförsäkringen och därmed få en större del av sin inkomst.
Hur fungerar en sjukförsäkring?
Denna försäkring fungerar som ett komplement till den allmänna sjukförsäkringen som alla medarbetare har genom Försäkringskassan. Den allmänna sjukförsäkringen ger en sjukpenning som motsvarar cirka 80 procent av lönen upp till ett visst tak. Med en sjukförsäkring kan medarbetaren få ett extra tillskott som täcker en större del av lönen eller ger en fast summa för varje sjukdag.
Vi separerar sjukförsäkringen från sparförsäkringen
Vi ser alltid över medarbetarens sjukförsäkringsskydd i vår rådgivning. Vi analyserar marknaden löpande för att kunna hjälpa dig som kund att skapa det mest optimala försäkringsskyddet för dina medarbetare. Analyserna ligger då också till grund för valet av försäkringsbolag.
Vi har den kundvolym som krävs för att upphandla pensionsplaner med möjligheten att teckna sjukförsäkringar som inte är sammankopplade med medarbetarens sparförsäkring. Det innebär att vi kan låta försäkringsbolagen konkurrera med varandra när det gäller bland annat pris, försäkringsvillkor och betalningsvillkor.
På så vis kan vi skapa ett tjänstepensions- och försäkringserbjudande som är förmånligt för både arbetsgivare och medarbetare.
Vanliga frågor
Nej. Det är arbetsgivaren som väljer hur medarbetarnas försäkringsskydd ska se ut. Många väljer dock att inkludera det i medarbetarens förmånspaket.
Sjuklön är den ersättning som du får från din arbetsgivare om du blir sjuk eller skadad och inte kan arbeta. Sjuklön betalas ut i högst 14 dagar, sedan övergår du till sjukpenning från Försäkringskassan, som är lägre än sjuklönen. Sjukförsäkring är en frivillig försäkring som du kan teckna för att få ett extra ekonomiskt stöd om du blir sjuk eller skadad och inte kan arbeta. Försäkringen ger dig en fast summa varje månad oavsett hur mycket du tjänar eller får i sjukpenning.
Du som är arbetsgivare kan teckna sjukförsäkring till dina medarbetare. Sjukförsäkring kan även tecknas av medarbetare privat, egenföretagare och studenter som har fyllt 18 år men inte 65 år. Du måste vara frisk och arbetsför när du ansöker om försäkringen.
Priset på försäkringen beror på flera faktorer, till exempel hur mycket du vill få i ersättning, hur lång karenstid du väljer och hur gammal du är. Du kan jämföra olika alternativ och räkna ut din premie på vår hemsida eller genom att kontakta oss.
Du kan få ersättning så länge du uppfyller villkoren för försäkringen, det vill säga att du är sjuk eller skadad och inte kan arbeta till minst 25 procent av din ordinarie arbetstid. Du kan få ersättning i högst fem år eller tills du fyller 65 år, beroende på vad som inträffar först.